Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020

Szanowni Państwo, Oddajemy wWasze ręce publikację, która jest przewodni- kiem po świecie nowej idei – idei powszechnej dwujęzycz- ności. Czym zatem jest ta „powszechna dwujęzyczność”? To bardzo realna wizja naszej wspólnej przyszłości, w któ- rej język angielski nie jest językiem „obcym” – jest języ- kiem globalnym, wspólnym dla rodzaju ludzkiego. Ta wizja wywołuje potrzebę misji, której się podjęliśmy i którą sku- tecznie realizujemy. Pokazujemy, jak od pięknej idei dojść do jeszcze piękniejszej rzeczywistości, w której dziecko w jednojęzycznym społeczeństwie staje się dwujęzyczne. W rękach trzymają Państwo zatem klucz do przyszłości dzieci, któ- re powierzono Waszej bezpośredniej lub pośredniej opiece. To klucz do ich dwujęzycznej przyszłości, ale też przyszłości nas wszystkich. Po przeczytaniu i głębokim namyśle nad tymi treściami stanie się oczywiste, że ani jedno napisane powyżej słowo nie jest na wyrost; że sprawa jest znacznie poważniejsza, niż by to mogło wynikać z po- wierzchownej analizy. Ponad 20 lat temu swoją działalność na polu edukacji językowej dzieci rozpoczęła Claire Selby. Miałem szczęście spotkać ją w tym czasie i tak też rozpoczęła się nasza wspólna droga. Droga, która doprowadziła do powstania seriali Baby Beetles, Tom and Keri, a poprzez to również znacznie dalej – do idei powszechnej dwujęzyczności. Dziś możemy z przekonaniem powiedzieć, że dzięki naszym doświadczeniom zdo- bytym na przestrzeni tego niezwykle owocnego okresu współpracy, jesteśmy gotowi w pełni odpowiedzialnie zaproponować systemo- we rozwiązanie, które prowadzi dzieci od urodzenia do 10. roku życia ku dwujęzyczności z językiem lokalnym i globalnym. Tak – to jest właśnie nasz wypracowany w długim procesie system, który zyskał miano Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwu- języczności „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”. Niniejsza publi- kacja pozwoli zapoznać się z jego wszystkimi istotnymi elementami. Jeżeli Waszym celem również stanie się dwujęzyczna przyszłość wszystkich dzieci, z pomocą Programu, który realizacji tego celu wła- śnie służy, w ciągu dosłownie kilku lat wspólnie na zawsze zmienimy otaczającą nas rzeczywistość. Odrzucimy nieracjonalne podejście, które teraz każe nam czekać, aż język angielski dla dziecka stanie się językiem obcym i później mozolnie, rzadko z satysfakcjonującymi re- zultatami, uczyć tego języka jako rzeczywiście już obcego. Dlaczego tak? – z całą stanowczością pytam. Czy nie łatwiej, taniej i przyjem- niej jest nie dopuścić do tego, żeby język angielski stał się dla dziecka językiem obcym? Oczywiście, nikt rozsądny temu nie zaprzeczy, ale jak to zrobić? Zapraszam do lektury, a następnie do wspólnej, długofalowej pracy na rzecz dwujęzycznej przyszłości naszych dzieci! Waldemar Miksa Inicjator i główny koordynator Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5