Katalog Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2023/2024

MODUŁ V 4 h – od 158 PLN brutto/1 os. Ocenianie prowadzące do sukcesu każdego ucznia – jak zgodnie z koncepcją edukacji włączającej motywować uczniów do działania – analiza badań naukowych i praktycznych wyzwań w codziennej pracy nauczycieli w odniesieniu do przepisów i dokumentacji. WSTĘP Posługiwanie się wyłącznie ustandaryzowanymi testami osiągnięć jest jak zarzucanie w morze sieci, która celowo została upleciona w taki sposób, że uciekają z niej najciekawsze ryby. Opisywanie wyłącznie wagi i długości złapanych ryb oznacza radykalne ograniczanie naszej wiedzy na ich temat. Wyciągając wniosek, że w morzu żyją wyłącznie takie ryby, jakie mamy w sieci, powiększamy tylko nasz błąd. Potrzebujemy więcej gatunków ryb. Potrzebujemy wiedzieć więcej o tych, które złapaliśmy. Potrzebujemy nowych sieci. William T. Randolph, komisarz ds. edukacji, Kolorado, USA ZAGADNIENIA 1. Płaszczyzny rozumienia oceniania wspierającego w placówkach włączających. 2. Sposoby rozpoznawania i wspierania potencjału ucznia/dziecka – wykorzystanie dostępnych narzędzi. 3. Zasady wykorzystywane w ocenianiu włączającym. 4. Cele i metody oceniania włączającego. 5. „Ocena włączająca” a motywowanie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. 6. Jak nauczyciel może wspierać i motywować uczniów do wysiłku i nauki poprzez narzędzia oceny? MODUŁ VI 4 h – od 158 PLN brutto/1 os. UDL – uniwersalne projektowanie dla uczenia się. Na czym polega i jak wdrożyć je w praktyce? WSTĘP Ważną zmianą dla polskiej edukacji powinno być projektowanie procesu kształcenia i wychowania tak, aby możliwie najwięcej osób be względu na różnego rodzaju utrudnienia rozwojowe czy trudności w uczeniu się, mogło brać w nim udział. Nie poszukujemy w tym zakresie odpowiedzi na pytanie, czy powinniśmy dostosować polskie przedszkole/szkołę do UDL, ale w jaki, optymalny sposób tego dokonać? ZAGADNIENIA 1. UDL – nowe możliwości czy utopijne rozwiązania dla przedszkola/szkoły? 2. Uniwersalne projektowanie dla uczenia się – projektowaniem dla wszystkich? 3. Podstawowe założenie uniwersalnego projektowania dla uczenia się. 4. UDL w praktyce, czyli w jaki sposób realizować projektowanie uniwersalne dla uczenia się – 3 podstawowe zasady . 5. Zaspakajanie podstawowych potrzeb edukacyjnych a uniwersalne projektowanie zajęć. 6. Wytyczne uniwersalnego projektowania w nauczaniu i wychowaniu. 7. Cykl projektowania zajęć z wykorzystaniem UDL – praktyczne wskazówki. 8. Materiały dydaktyczne a UDL – praktyczne wskazówki i porady. SZÓSTKA DLA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ – SZKOLNY ORGANIZATOR EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5