94 ROZWÓJ SPOŁECZNY • 16 kart formatu A5 • 16 pasków z konsekwencjami • 1 plakat z listą nagród • 16 kart formatu A5 • 16 pasków z konsekwencjami • 1 plakat z listą nagród Kodeks dobrego zachowania w przedszkolu 199276 Kodeks dobrego zachowania w klasie 199277 Kodeks dobrego zachowania Celem pomocy jest wspieranie nauczycieli i wychowawców w pracy nad kształtowaniem właściwych zachowań dzieci w grupie rówieśniczej. Kodeks ma uczyć grupowych norm, ułatwiać ich przestrzeganie. Do zestawu dołączono plakat – pomysły na przywileje i nagrody, które nauczyciel może stosować celem wzmocnienia pożądanych zachowań uczniów. Kodeks zawiera zestaw 16 zasad „dobrego” zachowania się dziecka w szkole oraz propozycje konsekwencji ich nieprzestrzegania. Każda z zasad wraz z rysunkowym symbolem została wydrukowana na karcie. Konsekwencje umieszczone są na oddzielnych samoprzylepnych paskach, tak by nauczyciel mógł sam zadecydować, jakie konsekwencje są możliwe do zastosowania w jego klasie. Przed umieszczeniem karty nauczyciel wybiera konsekwencję i przykleja ją w odpowiednim miejscu (dobór konsekwencji do zasad zależy od nauczyciela). Karty umieszcza się w widocznych miejscach (na ścianie, drzwiach, drzwiczkach szafek itp.), liczba jednocześnie prezentowanych kart zależy od potrzeb. Optymalnie w klasie powinno być jednocześnie widocznych 5–6 zasad, które nauczyciel co 2–4 tygodnie wymienia (co pozwala uniknąć efektu „nie zwracania uwagi” na informacje zbyt długo eksponowane). 89 90 79 90 199276 199277
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5