58 CZYTANIE Poznawanie alfabetu liter drukowanych w przedszkolu poprzez zabawę rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze, sprzyja jego rozwojowi i dalszej codziennej aktywności w szkole podczas zdobywania kolejnych doświadczeń i umiejętności językowych. Proponowana pomoc oparta jest na graficznym przedstawieniu wyrazów. Na kartonikach znajdują się proste rysunki/piktogramy z wyrazem będącym jego nazwą. W zestawie są również kartoniki z samymi obrazkami i kartoniki z wyrazami. Pozwoli to nauczycielowi na stosowanie zasady stopniowania trudności i różnorodności zabaw i ćwiczeń w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Bardzo ważne jest, by czytanie było dla dzieci przyjemnością, zabawą, sprawiało im radość. Opisane przykłady zabaw mają zachęcić dzieci do czytania, ułatwić im opanowanie tej umiejętności. Skojarzenie wyrazu z odpowiadającym mu obrazem graficznych budzi u dzieci chęć czytania, pozwala dzieciom na wizualizację słów i przyswajanie ich formy pisanej. Wiele zabaw przygotowujących do czytania, prowadzonych szczególnie w przedszkolu, muszą być oparte na wizualizacji żeby przynieść wymierne efekty. Różnorodność obrazków pozwoli na stopniowe wprowadzanie podczas zajęć kolejnych elementów słownika związanych z realizowaną tematyką. Różny stopnień trudności pozwoli na wprowadzanie zabaw z obrazkami z dziećmi od grup młodszych w przedszkolu do uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej, w tym także na pracę z dziećmi i uczniami mającymi specjalne potrzeby edukacyjne. Ważne jest, żeby podczas nauki brać pod uwagę poziom rozwoju i możliwości dzieci. Nadrzędnymi celami proponowanej pomocy edukacyjnej jest: – nadanie wyrazom konkretnej postaci i umożliwienie ich wizualizacji, – ułatwienie kontaktu z wyrazami i operowanie nimi, – ułatwienie dzieciom zapamiętywania wyrazów zgodnie z własnym rytmem rozwoju, – wspieranie dzieci podczas nauki czytania, – stworzenie możliwości obserwowania, porównywania i analizy budowy wyrazów. Gra dydaktyczna „Od obrazka do słowa” zawiera obrazki z podpisami, piktogramami i te same obrazki bez podpisów. Wyrazy niemożliwe do zakodowania (jest, ma, który, do, i itp.) nie sposób przedstawić za pomocą piktogramów. W „słowniku” będą istniały wyłącznie w formie literowej. Używane w ustalonym kontekście w rozmaitych zdaniach, zostaną szybko zapamiętane przez dzieci. Obrazki z podpisami wprowadzamy stopniowo, zaczynając od wyrazów łatwych i najlepiej w powiązaniu z tematyką zajęć prowadzonych z dziećmi. Omawiamy z dziećmi obrazki i ich znaczenia, szczególnie w przypadku piktogramów. Po poznaniu co najmniej 12–16 obrazków z podpisami możemy rozpocząć ćwiczenia, które opisane są w proponowanych zabawach zgodnie z zasadą stopniowania trudności – od najłatwiejszych do trudniejszych. Opisane zabawy to tylko propozycje wykorzystania tej pomocy w pracy z dziećmi. Na pewno będą inspiracją dla nauczycieli i dzieci do tworzenia własnych zabaw i sposobów jej wykorzystania. Zestaw zawiera: • 100 kartoników z rysunkami i podpisami o wym. 5,8 x 5,8 cm • 100 kartoników demonstracyjnych z rysunkami o wym. 12 x 12 cm • 100 kartoników z rysunkami bez podpisów o wym. 5,8 x 5,8 cm • 100 kartoników podpisami o wym. 5,8 x 2,9 cm • 30 kartoników podpisami do ćwiczeń z zaimkami o wym. 5,8 x 2,9 cm • literki na kartonikach o wym. 2,9 x 2,9 cm (litery wielkie x 2 szt., litery małe spółgłoski x 6 szt., litery małe samogłoski x 8 szt., dwuznaki, zmiękczenia i litery z „ogonkami” x 4 szt.) • paski z pustymi kratkami 5,8 x 5,8 cm (z 3, 4, 5 i 6 polami x 3 szt.) • 5 pustych plansz o wym. 29 x 17,4 cm • 5 pustych plansz o wym. 29 x 29 cm • 6 x 2 szt. plansz z wyrazami o wym. 23,2 x 17,4 cm • 20 kartoników z cyframi o wym. 5,8 x 5,8 cm (od 1 do 4 x 5 szt.) • 20 kartoników z literami o wym. 5,8 x 5,8 cm (od A do D x 5 szt.) Od obrazka do słowa – zestaw edukacyjny do ćwiczeń z edukacji językowej i nauki czytania przez zabawę 199269 239 90
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5