145 WYDAWNICTWA Od nauczania do uczenia się 070029 Bogato ilustrowana instrukcja dla nauczycieli i rodziców. Umożliwia poznanie zasady planu daltońskiego, sposobów wdrażania go w przedszkolu i szkole oraz dobrych praktyk z polskich certyfikowanych placówek daltońskich. Fragment Wstępu: „Nasza książka pozwoli przejść przez wszystkie elementy wdrożenia [planu daltońskiego] krok po kroku. Stanowi pewną podstawę, bazę narzędzi i sposobów korzystania z pomocy daltońskich, które pomogą na początku zmian. Dla tych, którzy już się z Daltonem znają, może być powtórzeniem wiedzy, zebraniem w całość pracy, którą już kiedyś wykonali, ale zapewne i oni znajdą różnice w podejściu do pewnych zagadnień. Dalton nie jest bowiem twardą strukturą. Dzięki doświadczeniom Dalton International, również w Polsce, wiemy, że każdy kraj ma „swojego Daltona”. Dlatego pojawił się podtytuł „nasz plan daltoński”. Oczywiście pewne kanony, zasady, podstawowe pomoce są wspólne dla wszystkich krajów, ale które z nich odegrają rolę wiodącą, a które wspomagającą w dużej mierze zależy od podejścia nauczycieli. Dalton może być traktowany bardziej swobodnie, dopiero wtedy, gdy poczujemy ducha idei Helen Parkhurst. Wtedy, wprowadzając modyfikacje, nie stracimy oczekiwanych efektów, będących również celem amerykańskiej nauczycielki. Pamiętajmy też, że wiele z pomocy edukacyjnych, wspomagających pracę nauczyciela, powstało bez żadnych konsultacji z Helen Parkhurst już po jej śmierci. Chcieliśmy też metodyczne treści książki, w ekspercki sposób przekazane przez Anię, uzupełnić o spojrzenie na osiągnięcia uczniów poprzez oczekiwania rynku pracy, z jakimi mogą się spotkać za 15–20 lat. Świat rozwija się coraz szybciej, więc najprawdopodobniej nawet nie mamy pojęcia o tym, jakie zawody będą wykonywały dzieci, które w tym roku po raz pierwszy pójdą do szkoły. Mamy nadzieję, że również studenci kierunków pedagogicznych znajdą tu coś dla siebie, zwłaszcza w rozdziałach, opisujących zasady pracy z pomocami, które przedstawiają cele, jakim dana organizacja pracy w klasie ma służyć. Podpowiemy, jak bezpiecznie i w przemyślany sposób zorganizować przestrzeń klasy, aby jej funkcjonalność wspomagała proces edukacyjny. Nawet jeśli ci studenci nie trafią potem do placówki daltońskiej, albo do takiej, która w przyszłości Daltonem się zajmie, to wartości przekazane w tej książce, będą mogli wykorzystać w swojej pracy z dziećmi. Będzie to również miejsce, w którym rodzice mogą znaleźć wsparcie w swojej trudnej roli wychowawcy. Plan daltoński, nie tylko pomaga w efektywnej edukacji, ale jest wspaniale zorganizowanym programem wychowawczym. Dlaczego więc nie skorzystać z jego zalet we własnej rodzinie? ” Anna i Robert Sowińscy 59 90 79 90
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5