142 WYDAWNICTWA SZCZEGÓLNIE POLECAMY DO przeprowadzania diagnozy poziomu rozwoju percepcyjno-motorycznego dzieci w wieku przedszkolnym. Zestaw zawiera: • formularz wywiadu, opracowany w celu zapisu informacji dotyczących rozwoju wczesnodziecięcego dziecka uzyskanych od rodziców lub opiekunów • „Kartę obserwacji zachowania dziecka w przedszkolu” • „Kartę zapisu wyników badań – zestawienie” • informacje na temat interpretacji uzyskanych wyników • rozdział poświęcony symptomom zaburzeń emocjonalnych oraz wczesnym przejawom nadpobudliwości psychoruchowej u dziecka w wieku przedszkolnym • słowniczek terminów Marzena Walkowiak, Agnieszka Wrzesiak, Dorota Szwugier. Zestaw prób i narzędzi diagnostycznych oraz form zapisu zdobytych dzięki nim informacji o funkcjonowaniu percepcyjno- -motorycznym dziecka w wieku przedszkolnym. Opracowanie podzielone zostało na 5 części. Pierwsza, ogólna, przedstawia charakterystykę rozwoju dziecka po ukończeniu drugiego, trzeciego, czwartego i piątego roku życia. Cztery pozostałe części przeznaczone są do diagnozy dziecka w kolejnych latach życia, każda z nich zawiera opisy prób uwzględniających cztery obszary rozwoju przedszkolaka: rozwój ruchowy, rozwój mowy, rozwój operacji umysłowych, rozwój emocjonalno-społeczny oraz karty zapisu wyników diagnozy. Informacje na temat analizy uzyskanych wyników zostały zamieszczone w rozdziale „Interpretacja wyników”. Ponadto do każdego z 4 pakietów diagnostycznych dołączona jest „Karta badania artykulacji” oraz „Załączniki” umożliwiające przeprowadzenie poszczególnych zadań diagnostycznych. Opracowanie powstało zgodnie z ogólnie przyjmowanymi przez psychologów, logopedów i pedagogów normami rozwojowymi oraz opiera się na wieloletnim, interdyscyplinarnym doświadczeniu autorek w pracy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się, jak i z dziećmi z różnorodnymi problemami. Konstrukcja opracowania pozwala na ocenę rozwoju dziecka przez cały okres pobytu w przedszkolu i daje możliwość śledzenia dynamiki jego rozwoju. Diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym 199043 79 90
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5