Sala doświadczania świata to specjalnie zaprojektowane pomieszczenie, które ma na celu stymulowanie zmysłów w kontrolowanym i bezpiecznym miejscu. Dostarczanie różnorodnych bodźców sensorycznych — wizualnych, dźwiękowych, dotykowych i węchowych — jest szczególnie korzystne dla osób z zaburzeniami sensorycznymi, autyzmem czy niepełnosprawnością intelektualną. Sala doświadczania świata, oferując spokojne i relaksacyjne środowisko, może również pomóc w redukcji stresu, napięcia i lęku. Dziecko wchodzące do takiej sali powinno czuć się zaintrygowane oraz zachęcone do odkrywania i doświadczania. Pomieszczenie powinno być tak wyposażone, aby w procesie terapeutycznym rozwijać zmysły, koncentrację uwagi, samodzielność, pewność siebie oraz lepiej regulować swoje reakcje sensoryczne i emocjonalne. Istotnym elementem sali doświadczania świata jest ŚWIATŁO (nie powinno być jedynym elementem wyposażenia, gdyż nie jest to sala doświadczania światła). Oświetlenie LED, słupy wodne, kolory i obrazy pochodzące z projektorów przyciągają uwagę i stymulują zmysł wzroku. Niezbędne są również pomoce i przyrządy (świetlne pałeczki, piłeczki, bączki, cegły itp.), które emitują światło po wykonaniu określonej aktywności, aby dziecko czuło moc sprawczą i obserwowało skutki swojego działania. Lustra na ścianie wzmacniają efekty świetlne. ELEMENTY SENSORYCZNE, takie jak panele manipulacyjne i maty z różnymi fakturami, zapewniają rozwój zmysłu dotyku. Kryjówki, których wnętrza będą oferowały wyposażenie o kontrastowych właściwościach, będą ciekawą propozycją doświadczania zmienności świata. Na przykład ustawiając w sali dwa namioty, jeden można wyposażyć w miękkie poduchy i przytulanki, a drugi w twarde podłoże z klockami o różnych fakturach. Dlatego różnego rodzaju siedziska, jak poduchy, materace, podesty również służą do różnicowania doznań. DŹWIĘK to element, który towarzyszy odkrywaniu świata poprzez słuchanie muzyki i odgłosów natury, a także generowanie dźwięków na prostych instrumentach perkusyjnych (dzwoneczkach, marakasach, bębenkach). Dlatego też sprzęt nagłaśniający oraz instrumenty muzyczne to nieodzowny element sali. Terapii towarzyszy również ZAPACH, aby pobudzać zmysł węchu różnymi, delikatnymi aromatami. RÓWNOWAGA w sali doświadczania świata może być rozwijana poprzez ćwiczenia na torach przeszkód, w basenach z piłeczkami oraz na materacach i poduchach o różnym stopniu wypełnienia. W tym przypadku również koncentrujemy się na zmienności i różnorodności. Aranżacja sali doświadczania świata powinna więc koncentrować się na bogactwie i różnorodności dostarczanych bodźców. Poszczególne elementy wyposażenia powinny angażować kolejne zmysły, czasami pojedynczo, ale również kilka jednocześnie. Jeśli dziecko zaczyna pobyt w sali od przyglądania się elementom świetlnym, siedząc na miękkim siedzisku, powinno następnie móc dotknąć twardego podłoża i różnych faktur. Po chwili relaksu na miękkiej poduszce z odgłosami ptaków w tle, można zaproponować manipulowanie elementami szorstkimi oraz zabawę klockami o różnej wadze lub pomocami świetlnymi w zależności od potrzeb terapeutycznych. Ważną rolę w sali doświadczania świata odgrywają również dodatkowe akcesoria jak woreczki, piłeczki, instrumenty itp. Dzięki nim terapeuta może różnicować aktywności wykonywane na innych przyrządach. Jeśli dziecko przechadza się po fakturowej macie lub częściowo napompowanym materacu, każde przejście może być wzbogacone o inny element do manipulowania w dłoniach – kolczastą piłeczkę, bądź miękką poduszeczkę, ciężki drewniany klocek lub lekki klocek z pianki. Aranżacja sali doświadczania świata ŚWIATŁO – obrazy na ścianie, MIĘKKIE PODUCHY FAKTURY, TWARDE PODŁOŻE MUZYKA, LUSTRA ELEMENTY ŚWIECĄCE, GŁADKIE PODŁOŻE RÓŻNE FAKTURY, SZORSTKIE PODŁOŻE MIĘKKIE, NIESTABILNE PODŁOŻE infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl 63 WYPOSAŻENIE SAL I GABINETÓW TERAPEUTYCZNYCH Podane ceny są cenami brutto.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5