Katalog online Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2024/2025

fundamentalne wewnętrzne zewnętrzne RÓWNOWAGA PROPRIOCEPCJA DOTYK WZROK SŁUCH SMAK WĘCH Aranżacja sali integracji sensorycznej Przetwarzanie sensoryczne obejmuje postrzeganie, organizowanie oraz interpretację informacji, które dostarczane są poprzez układy sensoryczne (np. dotyk, propriocepcję, równowagę oraz wzrok, słuch, smak, węch). Na tej podstawie dobierana jest reakcja adaptacyjna. Dobre zintegrowanie informacji płynących z naszych zmysłów jest podstawą optymalnego rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Termin „integracja sensoryczna” użyty przez Ayres (Ayres, 2015) odnosi się̨ do umiejętności wytworzenia właściwych reakcji motorycznych oraz behawioralnych na określony bodziec. Gdy jednak mózg różnych powodów nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania i integracji bodźców zmysłowych, dziecko może mieć trudności z prawidłowym „odbiorem świata”, wykonaniem i planowaniem własnych działań oraz z płynnym adaptowaniem się do zmieniającej się rzeczywistości. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej to nadmierna ruchliwość, kłopoty z koncentracją uwagi czy unikanie (np. przedmiotów, osób, miejsc). Mogą pojawić się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, opóźniony rozwój mowy czy też trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania. Terapia Integracji Sensorycznej jest formą wsparcia rozwoju dziecka poprzez stymulację określonych zmysłów (zewnętrznych i wewnętrznych) i ich integrację, dzięki czemu następuje usprawnianie funkcji motorycznych, koordynacji i uwagi. Terapia ta odbywa się w specjalnie dostosowanym pomieszczeniu, które pozwala terapeucie – poprzez wykorzystanie specjalistycznego wyposażenia – na zastosowanie odpowiednich technik, umożliwiających integrację bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego. Zanim przystąpimy do organizowania sali do terapii integracji sensorycznej, powinniśmy przemyśleć dla jakiej grupy docelowej będzie ona przeznaczona. Od tego zależy to, jak zaaranżujemy naszą przestrzeń oraz w jakie pomoce i sprzęt powinniśmy ją wyposażyć. Inaczej będzie wyglądała sala przeznaczona dla małych dzieci 0–3 lata, a inaczej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 16 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl Podane ceny są cenami brutto.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5