Skorzystaj z naszych inspiracji i gotowych kalkulacji! Sprawdź szczegóły na mojebambino.pl/3040/Aranzacje-pomieszczen zaangażowania dziecka lub niskiego poziomu zaangażowania. Unikanie pustych przestrzeni eliminuje zachowania trudne; – rozmieszczenie materiałów i zabawek na niskim poziomie. Materiały powinny się znajdować na niskich, otwartych półkach, aby znajdowały się one w zasięgu dzieci i pozwalały im na stały dostęp do różnorodnych materiałów. Przedstawiony sposób dostępu do materiałów i zabawek motywuje dzieci do większej aktywności, pozwala na dokonywanie samodzielnych wyborów i uczy podejmowania decyzji. Część atrakcyjnych zabawek można umieścić na wyższych półkach, ale nadal w zasięgu wzroku dziecka. Tak stworzona sytuacja zachęca dziecko do komunikacji, ponieważ wymusza na nim zwrócenie się o pomoc do rówieśnika lub dorosłego; – rozmieszczenie dekoracji ściennych oraz materiałów pomocniczych w sali przedszkolnej – wszystkie plakaty, zdjęcia czy prace dzieci powinny znajdować się na wysokości wzroku dzieci, tak aby bez trudności mogły do nich podchodzić, oglądać je, identyfikować swoje wytwory. Ten rodzaj materiałów skłania je m.in. do inicjowania rozmów. W trakcie dekorowania sali przedszkolnej należy kierować się zasadą, że cała przestrzeń w sali powinna pomagać dzieciom rozbudzać ich aktywność, zaangażowanie i sprzyjać nauce nowych umiejętności; – zastosowanie szafek z przegródkami i haczykami na przebrania, które umieszczone są na dostatecznie niskim poziomie umożliwiają dostęp do nich, ale także promują ich samodzielność i kreatywność. W sali dzieci mają swoje przybory do sprzątania, np. miotły, ścierki do wycierania stolików, a także konewki do podlewania kwiatów, co sprawia, że czują się współodpowiedzialne za utrzymanie porządku. Mogą wcielić się w rolę ulubionego bohatera bajek lub przedstawiciela danego zawodu (np.: lekarz, strażak); – różnicowanie otoczenia – wzbudza zainteresowanie u dzieci poprzez zmianę dostępności zabawek – co pewien czas należy zmieniać miejsce kącików aktywności, a jeżeli to możliwe ze względu na wielkość sali, również układ mebli (preferowane meble z kółeczkami umożliwiające przemieszczenie). Proponujemy Państwu dwie aranżacje dwóch sal (z uwzględnieniem wielkości powierzchni). Ich układ jest zgodny z powyższymi założeniami i w zależności od wielkości zawiera różne kąciki aktywności. dr Sylwia Wrona – pedagog specjalny mgr Lucyna Legierska – psycholog, pedagog specjalny ARANŻACJA PRZESTRZENI jako wsparcie rozwoju dziecka i pracy nauczyciela 1015 Pomysł na przestrzeń Pomysł na przestrzeń infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5