Skorzystaj z naszych inspiracji i gotowych kalkulacji! Sprawdź szczegóły na mojebambino.pl/3040/Aranzacje-pomieszczen – zabawki, środki dydaktyczne pozamykane w półkach, pudłach – dostępność do nich możliwa jest tylko poprzez poproszenie nauczyciela o pomoc – przez to dziecko nie jest samodzielne, – wprowadzane kąciki tematyczne są czasowe i wymagają uprzątnięcia z uwagi na zbyt małą przestrzeń sal (duża liczba niefunkcjonalnych przedmiotów w sali), – bardzo duża liczba wysoko umieszczonych „ozdób ściennych”, makiet, które są poza zasięgiem wzroku dziecka, z jego punktu widzenia są nieużyteczne, – brak koncepcji rozmieszczenia przedmiotów w sali – często miejsce przypadkowe, „bo akurat była wolna przestrzeń”, bez ukierunkowania na konkretną aktywność. Mając takie obrazy sal przed oczami należy zadać sobie pytanie czy jest to przestrzeń, która sprzyja rozwojowi aktywności, nabywaniu nowych kompetencji społecznych dziecka? Wyniki badań wskazują, że taki układ sali jest niekorzystny dla zaangażowania dzieci i wpływa na większą częstotliwość występowania zachowań niepożądanych (R. A. McWilliam, A. M. Casey, 2008). Można postawić pytanie: Jak inaczej można zorganizować przestrzeń, która pozwoli na zaangażowanie dziecka, rozwój jego samodzielności i niezależności, a przy tym będzie sprzyjała podnoszeniu kompetencji społecznych? Chcemy Państwu zaproponować rozwiązania, które stanowią odpowiedź na powyższe pytanie. Wynika ono z połączenia wiedzy naukowej z codzienną praktyką i badaniami prowadzonymi w Przedszkolu Słoneczna Kraina w Cieszynie. Od 5 lat stosujemy metodę ROUTINE BASED MODEL autorstwa prof. Robina McWilliam’a, która promuje zaangażowanie, niezależność i relacje społeczne. Jednym z elementów metody jest odpowiednia aranżacja przestrzeni. Jej podstawowe zasady opisujemy poniżej. Stosowane zasady: – podział środka sali na części – do podziału środka sali można wykorzystać dowolny duży mebel lub sposób ułożenia szafek i półek w kształcie krzyża, litery L lub T. Podział środka sali sprawia, że w sposób naturalny wydzielają się nam w niej strefy. Takie rozwiązanie pozwala na zwiększenie aktywności dzieci, a jednocześnie pozwala na wyeliminowanie sytuacji, w których dzieci bezcelowo biegają po otwartej przestrzeni. Ponadto w strefach są zorganizowane kąciki aktywności, które sprzyjają rozbudzaniu indywidualnych zainteresowań; – wyznaczenie stref poprzez oznaczenie ich w różny sposób (np. kolorami, zwierzętami, kształtami). Ważne jest, aby zwrócić uwagę na poziom aktywności w danym miejscu, tak żeby nie umieszczać w jednej strefie kącików cichych (np. kącik czytania książek) i kącików głośnych (np. instrumenty muzyczne czy kącik samochodowy). Podczas zabawy swobodnej, każde dziecko dokonuje wyboru poprzez umieszczenie swojego zdjęcia w wybranej przez siebie strefie; – unikanie i eliminowanie pustych, otwartych przestrzeni – ustawianie wszystkich mebli pod ścianą jest niekorzystnym rozwiązaniem, ponieważ otwarta przestrzeń zachęca dzieci do nieukierunkowanej aktywności w tym obszarze. Częstym zachowaniem dzieci na otwartej przestrzeni jest np. bezcelowe chodzenie lub bieganie po sali czy wpatrywanie się w pustą przestrzeń. Tego rodzaju zachowania są przykładem braku ARANŻACJA PRZESTRZENI jako wsparcie rozwoju dziecka i pracy nauczyciela 1014 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5