Skorzystaj z naszych inspiracji i gotowych kalkulacji! Sprawdź szczegóły na mojebambino.pl/3040/Aranzacje-pomieszczen ARANŻACJA PRZESTRZENI jako wsparcie rozwoju dziecka i pracy nauczyciela Dzieci są ciekawe świata, są zainteresowane wszystkim co je otacza, dlatego okres przedszkolny określany jest często jako wiek pytań, a dzieci przedszkolne porównywane są do małych eksperymentatorów lub naukowców (Brzezińska, 2014; Szuman, 1985). Badają, obserwują, wyciągają wnioski – przez co nauka odbywa się przez cały dzień, podczas każdej aktywności dziecka. Warto zadać sobie pytanie jak to osiągnąć, jak zorganizować pracę w sali przedszkolnej, która będzie z jednej strony wspierała dzieci jako grupę, a także podążała za ich indywidualnymi potrzebami. Każde dziecko jest inne: jedni lubią rysować, inni konstruować budowle, a jeszcze inni oglądać książki. Różnią się swoimi potrzebami, a w szczególności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel musi poszukiwać różnych rozwiązań, aby łączyć i integrować wszystkie dzieci w jednej grupie. Pomocna w tym zakresie może być odpowiednia aranżacja przestrzeni, ponieważ sala przedszkolna jest określana „drugim nauczycielem”. Przestrzeń przedszkolna, w której funkcjonuje dziecko musi odpowiadać na wszystkie ich potrzeby. Musi być przyjazna, skłaniać do swobodnej eksploracji – niezależnie od posiadanych umiejętności i możliwości dziecka (Hornowska, Brzezińska, Appelt, i Kaliszewska-Czeremska, 2014; Weisberg, Hirsh-Pasek, Golinkoff, Kittredge, i Klahr, 2016). Na co dzień w edukacji przedszkolnej obserwujemy kilka charakterystycznych układów sal: – z peryferycznie poukładanymi meblami, gdzie centralny punkt sali to duży dywan, z boku poukładanymi stolikami z wyraźnie zaznaczoną strefą nauczyciela – biurkiem, 1013 Pomysł na przestrzeń Pomysł na przestrzeń infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5