Katalog online STREAM 2023

Jak przebiegają zajęcia w STEAM Labie? W STEAM Labie realizowane są projekty STEAM-owe, oparte o pracę w każdej ze stref STEAM Labu. Uczniowie podzielni na grupy pracują w każdej ze stref, tak aby zrealizować wszelkie prace niezbędne do wykonania projektu. I tak np. jeśli tematem projektu jest stworzenie Robotycznego Teatru – Romeo i Julia (praca w klasach 1–3), uczniowie pracują w następujący sposób: • w strefie A – opracują koncepcję projektu, zastanowią się czym dla nich będzie robotyczny teatr i w jaki sposób chcą go wykonać. Podzielą pracę, zaplanują wszelkie działania, określą cele projektu oraz sposób jego realizacji. Podzielą się na grupy pracujące w konkretnych strefach, które będą odpowiedzialne za wykonanie poszczególnych etapów projektu. Określą zasady współpracy pomiędzy poszczególnymi grupami, czas niezbędny na realizacje działań. Następnie poszczególne zespoły uczniowskie pracować będą równolegle w pięciu strefach wykonując swoje zadania. Uczniowie poznają kulturowy oraz literacki kontekst projektu, będą również konsolidować elementy projektu wykonane w poszczególnych strefach. Następnie pod koniec realizacji projektu przedstawią jego efekty. • w strefie S – poznają klimat oraz warunki przyrodnicze północy Włoch. Dowiedzą się np. w jakich warunkach pogodowych oraz przyrodniczych rozgrywać się będzie przedstawienie. Tworząc makietę teatru będą wiedzieli zatem jaką roślinność mają zaprojektować, jakie stroje będą nosili główni bohaterowie, czy Julia powinna mieć suknię z długim czy z krótkim rękawem albo jak mocno świeci słońce nad Weroną. • w strefie T – zaprogramują roboty odtwarzające postaci Romea i Julii w taki sposób, aby poprzez zastosowanie odpowiedniego kodu odegrały one swoje role. •  w strefie E – wykonają makietę przedstawienia. Z kartonów, drewna, papierów, tkanin stworzą scenerię, w której toczyć się będzie przedstawienie, scenerię, po której roboty odgrywające główne role, będą mogły poruszać się płynnie (uczniowie będą zatem musieli uwzględnić warunki techniczne projektu). W strefie E uczniowie wykonają również kostiumy Romea i Julii, w których wystąpią roboty. • w strefie M – dokonają wszelkich obliczeń niezbędnych do stworzenia konstrukcji makiety, np. wyliczą jak wysoki powinien być dom Julii i na jakiej wysokości powinien znajdować się jej słynny balkon. W ten sposób wszelkie prace wykonane w strefie Inżynierii będą dokładne, celowe i trwałe, a nie wykonane przypadkowo, na tzw. “oko”. Przedstawiony powyżej przykład zajęć demonstruje równomierne działanie we wszystkich strefach. Demonstruje również pracę projektową, na której opiera się działanie projektów STEAM-owych. Zakres oraz poziom trudności projektów, a zatem zakres prac w poszczególnych strefach, uzależnione są od wieku uczniów, zakresu STEAM-owego projektu oraz narzędzi, w jakie wyposażony jest STEAM Lab. 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5