Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020
Początki realizacji projektu „Uczysz się TY – uczę się ja” były skromne. W pierwszym roku uczestniczyło w nim 7 placówek z Łodzi i 12 nauczycieli. W roku szkolnym 2016/2017 do pro- jektu przystąpiły placówki ze Zgierza, Kutna i Rogowa. Obecnie uczestniczą w nim 34 placówki (przedszkola i oddziały przedszkolne) z terenu Łodzi i województwa łódzkiego. Wdraża program Dwujęzyczne Dzieci 115 nauczycieli, a objętych programem jest 1700 dzieci w wieku przedszkol- nym. Co roku dołączają do nas kolejni nauczyciele. Efekty projektu „Uczysz sięTy – uczę się ja” prezentowane są na koniec każdego roku szkolne- go podczas seminariów i konferencji. Nauczycielki przedstawiają swoje działania. Pisząartykuły do Przeglądu Edukacyjnego wydawanego przez WODN w Łodzi, w których przedstawiają swoje doświadczenia, refleksje i korzyści wynikające z pracy z Programem. Prowadzą zajęcia z dzieć- mi, warsztaty z nauczycielami, włączają rodziców w proces wczesnej nauki języka angielskiego. W ramach sieci współpracy i samodoskonalenia „Dwujęzyczne Dzieci” wspólnie wypracowali- śmy sposób planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi z uwzględnieniemProgra- mu Powszechnej Dwujęzyczności, przykładowe arkusze obserwacji do diagnozowania poziomu umiejętności dziecka w zakresie języka angielskiego. W zasobach internetowych naszej sieci współpracy są zamieszczone liczne niezbędne opracowania i materiały, m.in . kilkadziesiąt sce- nariuszy zajęć z dziećmi. Opracowane przez nauczycielki pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć zostały zaprezentowane na jednej z konferencji, w której uczestniczyła autorka Claire Selby. W swoich wypowiedziach na temat pracy z Programem w ramach projektu „Uczysz się Ty – uczę się ja” nauczyciele zwracają uwagę na szereg korzyści obserwowanych w rozwoju in- telektualnym dziecka, na ich duże zainteresowanie proponowanymi treściami, szczególnie, że poznawanie drugiego języka odbywa się w naturalny sposób, w codziennych sytuacjach przed- szkolnych i poprzez zabawę. Dlaczego warto pracować z Programem Powszechnej Dwujęzyczności? Jako odpowiedź przy- taczamy wypowiedź jednej z nauczycielek: „Nie bójmy się i wejdźmy w to! Świat dwujęzyczności jest niezwykle ciekawy i niebawem może się okazać, że nie potrafimy już inaczej pracować. Każdemu nieprzekonanemu nauczycielowi mogę powiedzieć jedno słowo WARTO! (…) Bawcie się dobrze”. Nauczycieli zainteresowanych udziałem w projekcie „Uczysz się TY – uczę się ja” serdecznie zapraszamy do WODN w Łodzi. Służymy pomocą i wsparciem. Działamy cały czas i wciąż po- większamy naszą „dwujęzyczną rodzinę”. Anna Maciejewska i Mirosława Matczak Koordynatorki projektu, Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi 47 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl WDROŻENIE Koordynatorzy / Szkolenia / Certyfikacja placówek Klub Domowych Ekspertów / Współpraca z samorządami 03 POMOCE DYDAKTYCZNE Uniwersalny kurs i tworzenie kontekstu Wyposażenie uzupełniające 02 IDEA Wizja i misja / Korzyści / Metoda 01
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5