Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020
W roku szkolnym 2015/2016 w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi rozpo- częłyśmy realizację projektu „Uczysz się Ty – uczę się ja” w oparciu o Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”. Inspiracją do opracowania założeń projektu i jego realizacji było spotkanie z Waldemarem Miksą, krajowym koordynatorem Programu oraz poznanie Claire Selby – autorki. Szczególnie urzekła nas prezentowana przez Pana Miksę i Panią Selby idea wychowania w dwujęzyczności od urodzenia, tak by stał się on naturalnym drugim językiem używanym przez dzieci, a nie był traktowany jako język obcy. Drugim aspektem, na który zwróciłyśmy uwagę, była możliwość realizowania tego programu przez nauczycieli niezna- jących języka angielskiego. Było to szczególnie istotne z uwagi na wprowadzenie do podstawy pro- gramowej wychowania przedszkolnego treści dotyczących przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Celem projektu „Uczysz się Ty – uczę się ja” jest: – aktywizowanie środowiska nauczycielskiego w celu włączania w przedszkolne sytuacje eduka- cyjne nauki języka angielskiego – promowanie Programu „Dwujęzyczne Dzieci” w edukacji przedszkolnej – umożliwienie nauczycielom nieznającym języka angielskiego realizacji obszaru podstawy pro- gramowej wychowania przedszkolnego dotyczącej przygotowania dzieci do posługiwania się języ- kiem obcym nowożytnym. W ramach projektu nauczyciele zostają wyposażeni w niezbędną wiedzę i umiejętności do pracy z Programem Powszechnej Dwujęzyczności. Otrzymują niezbędną pomoc poprzez udział w bez- płatnym kursie doskonalącym „Nauka języka angielskiego razem z dziećmi w przedszkolu”, reali- zowanym przez nasz ośrodek. Dodatkowo mają możliwość udziału w sieci współpracy i samodo- skonalenia „Dwujęzyczne Dzieci”, gdzie podczas spotkań stacjonarnych, jak również poprzez stronę internetową, wymieniają się doświadczeniem, pomysłami i wypracowanymi materiałami eduka- cyjnymi. Ważnym i cenionym przez uczestników szkoleń elementem naszego projektu jest udział w zajęciach pokazowych, gdzie nauczycielki pracujące już od kilku lat z programem, w praktyczny sposób prezentują, jak prowadzić zajęcia z dziećmi, jak korelować treści programu Powszechnej Dwujęzyczności z treściami podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zwracamy też szczególną uwagę na współpracę nauczycieli z lektorem języka angielskiego, by mogli uzyskać wsparcie i pomoc, fachowe wskazówki, by wspólnie, w spójny sposób wprowadzać dzieci w świat dwujęzyczności. 46 infolinia: (+48) 22 290 44 33 info@dwujezycznedzieci.pl https:// youtube.com/DwujezyczneDzieci https://www.facebook.com/dwujezycznedzieci Wsparcie merytoryczne:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5