Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020

Mowa rodzi się z doświadczeń wielozmysłowych. Dziecko, aby posługiwać się mową – języ- kiem, nabywaw zabawie i permanentnymprocesie obserwacji umiejętność przekształcania ob- razów wizualnych oraz związanych z nimi doświadczeń emocjonalnych na konkretne elementy dźwięku: wysokość, fraza, intonacja, czas trwania, kadencja, rytm. Przekształcanie to dotyczy także właściwego użycia warg, języka, mięśni twarzy, sposobu oddychania. Tak złożony pro- ces zachodzi spontanicznie i naturalnie, gdy dziecko może bawić się, eksperymentować samo- dzielnie, eksplorować i nadawać znaczenie wyrażając się przez różne formy ekspresji. To dzię- ki ekspresji i oczekiwaniom poznawczym dziecko zaczyna swą komunikację z osobami z jego otoczenia, niezależnie w jakim języku mówią. Dziecko, jak skaner, integrując płynące ku niemu doświadczenia wielozmysłowe, bardzo szybko w odpowiedniej sytuacji wybierze stosowną reali- zację formy komunikacji językowej. Dwujęzyczność (czasami nawet wielojęzyczność) jako forma realizacji komunikacji językowej była doświadczeniemwielu pokoleń w naszym kraju. Z uwagi na zawiłość naszej polskiej historii języki innych narodów były częstym doświadczeniem naszych przodków. Nie traktowano tak- że znajomości języków innych narodów jako języków obcych, a mądrością życiową nazywano umiejętność posługiwania się językiem swoich sąsiadów, szczególnie w sytuacji utraty suwe- renności. Język był zawsze kluczem do zrozumienia rzeczywistości. Współcześnie dwujęzycz- ność jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Nie jest trudno zauważyć, że nasza codzienność tworzy pole doświadczeń językowych coraz bogatszych w przykłady zastosowania języka angielskiego. Współczesne dziecko trzy-, czte- roletnie wnosi do przedszkola swoje doświadczenia. Nauczyciele niejednokrotnie są świadkami poprawnego użycia przez dzieci okrzyków: cool!, wow! w sytuacjach emocjonalnych, sponta- nicznych. Kwitują to spostrzeżeniem, iż nauczyły się same. Zatem okrzyki te nie są dla dzieci obce. Są w rzeczywistości używaną przez nie formą wyrażania ekspresji. Są także przykładem naturalnego wejścia dziecka w przestrzeń dźwięków drugiego, nieojczystego języka. Nauczyciele, a także rodzice, krocząc za dzieckiem powinni wesprzeć tę naturalną eksplorację dźwięków, traktując takie wsparcie jako realizację oczekiwań poznawczych dziecka oraz funk- cjonalne doświadczenie. W rzeczywistości wsparcie takie będzie skuteczną formą realizacji idei powszechnej dwujęzyczności. Dorota Dziamska Dyrektor Pracowni Pedagogicznej im. prof. RyszardaWięckowskiego, Koordynator grupy ekspertówMinisterstwa Edukacji Narodowej tworzących podstawy programowe dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej 45  infolinia: 801 577 544  www.mojebambino.pl WDROŻENIE Koordynatorzy / Szkolenia / Certyfikacja placówek Klub Domowych Ekspertów / Współpraca z samorządami 03 POMOCE DYDAKTYCZNE Uniwersalny kurs i tworzenie kontekstu Wyposażenie uzupełniające 02 IDEA Wizja i misja / Korzyści / Metoda 01

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5