Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020

Dla wielu dzieci i ich rodziców w naszym kraju przedszkole może być w bieżącym roku dopiero pierwszym miejscem, w którym dowie- dzą się o możliwości wychowania dzieci w dwujęzyczności. Mimo iż oczywiście byłoby lepiej, gdyby dzieci mogły wcześniej zacząć, to jednak bardzo dobrze, że nie zaczną później. Nie stanie się tak, dlatego że podstawa programowa nakłada na placówki przedszkolne obowiązek zapewnienia dzieciom codziennego kontaktu z „językiem obcym” nowożytnym. Warto ten wcześniej już przytaczany cytat przywołać raz jeszcze: „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym no- wożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odby- wać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć wa- runki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zreali- zowane m.in . poprzez (...) włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym”. (Warunki i sposób realizacji, Poz. 356, str. 9 pkt. 10). Realizacja podstawy programowej to oczywiście obowiązek, jak- kolwiek może on być wypełniany lepiej lub gorzej. Dzięki odpo- wiedniemu podejściu ze strony organów prowadzących, możli- wa jest ta realizacja nie tylko w zgodzie z intencjami twórców, ale też z jednoczesnym wprowadzaniem dzieci na ścieżkę prowadzącą do dwujęzycznej przyszłości. Warto zatem nie tylko zadbać o to, żeby podstawa programowa była realizowana, ale także, żeby to odbywało się w odpowiedni, prospek- tywny sposób. Koordynator regionalny Programu ma odpowiednią wiedzę i zaplecze, żeby pomóc danej jednostce samorządu teryto- rialnego zrealizować założenia podstawy i jednocześnie wytyczyć ścieżki dalszego rozwoju. Dzięki naszym doświadczeniom we współ- pracy z dziesiątkami gmin i już ponad tysiącem placówek, jesteśmy w stanie „uszyć na miarę” Program i powiązać go z długofalową wizją kompleksowego wcielania w życie idei powszechnej dwujęzyczności. W tym celu spotykamy się z włodarzami, a następnie z dyrektorami i przedstawicielami placówek. Na tych spotkaniach pokazujemy możliwości nie tylko zaspokojenia bieżących potrzeb w związku z realizacją podstawy programowej, ale też kreślimy wspólny plan długofalowej i nieodwracalnej zmiany sposobu myślenia i działania z nauki „języka obcego” na wychowanie w dwujęzyczności. W roku 2020 mija dziesięć lat od założenia Dwujęzycznego Przedszkola i Żłobka Kraina Ma- rzeń w Opolu. Jesteśmy placówką, w której dwujęzyczność to styl funkcjonowania i dużo wię- cej niż tylko codzienna dydaktyka. Wierzymy, że podejście polegające na imersji językowej jest skuteczne, a zarazemnajbardziej naturalne dla blisko dwustu dzieci, które dziś znajdują się pod naszą opieką. Z twórcami Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwu- języczne Dzieci/Bilngual Future” współpracujemy praktycznie od momentu jej powstania. Pro- gram wspiera nas we wprowadzaniu najmłodszych dzieci w język angielski już od dziewiątego miesiąca życia, we wszystkich grupach żłobkowych. Dzieci bardzo lubią żuczki, szczególnie pa- cynki i maskotki, które są namacalnymi bohaterami przygód z językiem. Świetnym pomysłem jest na pewno interaktywny dywan czy teatrzyk, które zawsze budzą wiele emocji podczas zajęć. Owocem naszej współpracy z autorami programu są też m.in . materiały wideo, pomagające w kreatywnym przygotowaniu aktywności muzycznych przy dźwiękach piosenek z Baby Beetles. Patrzymy na dalszy zasięg i rozwój Programu z nieskrywaną ciekawością :) Grzegorz Tarka pomysłodawca i założyciel Krainy Marzeń – Placówki Eksperckiej Programu Przedszkola 43  infolinia: 801 577 544  www.mojebambino.pl WDROŻENIE Koordynatorzy / Szkolenia / Certyfikacja placówek Klub Domowych Ekspertów / Współpraca z samorządami 03 POMOCE DYDAKTYCZNE Uniwersalny kurs i tworzenie kontekstu Wyposażenie uzupełniające 02 IDEA Wizja i misja / Korzyści / Metoda 01

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5