Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020
Jeżeli w danej miejscowości wprowadzony jest „Prezent na całe ży- cie”, to rodzice mają już podstawową wiedzę na temat wychowa- nia w dwujęzyczności i są uwrażliwieni na proces nabywania przez dziecko zarówno pierwszego, jak i drugiego języka. Łatwiej ich bę- dzie zatem przekonać do rozszerzenia podstawowej wersji domowej o wersję ekspercką, tzn. zawierającą dodatkowo 40 storybooków i 40 słowników. Dzięki takiemu podejściu, dzieci po kontekstowym przyswojeniu wszystkich piosenek i filmów mogą zacząć osłuchiwać się z opowiedzianymi językiem narracyjnym historiami, które zain- spirowane są wcześniej poznanymi multimediami. W ten sposób, w momencie, w którym zaczną używać całych zdań w pierwszym języku, mogą równocześnie zacząć w podobny sposób podejmować próby wypowiedzi przy wykorzystaniu pozyskanych kontekstowo wcześniej konstrukcji drugiego języka. Mogą oczywi- ście też łączyć w wypowiedzi oba języki, ale to zjawisko naturalne, które w późniejszym okresie będzie występować coraz rzadziej, aż zatrzyma się na środowiskowo akceptowalnym poziomie. Jeżeli na danym terenie nie został wprowadzony „Prezent na całe życie”, to oczywiście warto zacząć od żłobków jako tych miejsc, w których rodzice dowiadują się o możliwości wychowania dzieci w dwujęzyczności. Czy to z inspiracji władz samorządowych, czy koordynatora regionalnego, we współpracy z dyrekcją żłobka zosta- je powołany i przygotowany do pełnienia swej funkcji koordynator lokalny. Dalsze możliwości rozwoju Programu w placówce zależą głównie od aktywności koordynatora i jego skuteczności, ale prze- bieg całego procesu, czyli od Placówki Partnerskiej do Eksperckiej został już opisany w podrozdziale „Certyfikacja placówek”. Żłobki 41 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl WDROŻENIE Koordynatorzy / Szkolenia / Certyfikacja placówek Klub Domowych Ekspertów / Współpraca z samorządami 03 POMOCE DYDAKTYCZNE Uniwersalny kurs i tworzenie kontekstu Wyposażenie uzupełniające 02 IDEA Wizja i misja / Korzyści / Metoda 01
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5