Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020
5. Współpraca z samorządami Samorządy Dzieci nowo narodzone, żłobki i kluby malucha, przedszkola, szkoły Trudno przecenić rolę samorządów w upowszechnianiu idei po- wszechnej dwujęzyczności i skutecznym wdrażaniu Programu. Jest ona kluczowa, bowiem to właśnie od poziomu świadomości i zaan- gażowania włodarzy zależy w dużym stopniu powodzenie realizacji kompleksowego planu wychowania wszystkich dzieci w dwujęzycz- ności z językiem angielskim. Podsumowując dotychczasową prezentację Programu opracowa- nego przez doświadczoną autorkę i lingwistkę – Claire Selby, przy- pomnijmy, że zawiera on pełny pakiet metodyczny dla rodzica lub opiekuna w domu i nauczyciela w placówce. Trzeba podkreślić, że możliwe jest takie skonfigurowanie Programu, aby prowadzący ro- dzic, opiekun, czy nauczyciel mógł równolegle uczyć się z dziećmi nawet od zera. Materiały są dostępne w wersji drukowanej lub elektronicznej. Istot- ną rolę pełnią plakaty i naklejki motywujące. Uczestniczący w pro- gramie nauczyciele mają do dyspozycji tygodniowe plany zajęć, które są skorelowane z materiałami przeznaczonymi do kontaktu z językiem w domu. Rady i wskazówki dla rodziców i opiekunów za- wierają także pełne teksty piosenek, ich tłumaczenia, a także lek- cje wymowy przeznaczone również dla dorosłych. Zeszyty ćwiczeń i dodatkowe kolorowanki w sposób naturalny utrwalają materiał. Piosenki i filmy służą do wprowadzania dziecku nowych pojęć i ich “automatycznego” utrwalania. Z kolei anglojęzyczne, kontekstowe opowieści (storybooki) połączone z piosenkami, ułatwiają zapamię- tywanie treści oraz przyswajanie w sposób intuicyjny nowych słów i zwrotów. Każdy, kto zechce poznać Program głębiej, może wziąć udział w szko- leniu on-line. Włodarze mogą inicjować tak szybko, jak to tylko możliwe pro- ces wychowania w dwujęzyczności, czyli de facto od momentu urodzenia się dziecka, a później wspierać to na każdym szczeblu instytucjonalnej opieki nad dzieckiem– w żłobku, klubiemalucha, przedszkolu i szkole. Sama inauguracja Programu może być inicjatywą zarówno starosty (poprzez oddział położniczy szpitala) jak też wójta, burmistrza czy prezydenta. Może być powiązana z rejestracją w urzędzie dziecka nowo narodzonego lub towarzyszyć ważnym momentom i wydarze- niom w żłobku, czy przedszkolu – inauguracja roku szkolnego, pre- zenty świąteczne, prezenty na Dzień Dziecka. Dlaczego od urodzenia? • Mózg dziecka jest wtedy najbardziej plastyczny – koduje wszelkie dźwięki, z których później uformowane zostaną języki. • Również z organizacyjnego punktu widzenia jest to najlep- szy moment, gdyż najbliżsi poświęcają dziecku najwięcej uwagi , obserwują jego szybki rozwój, w tym równoległe formowanie się kompetencji w obu językach. Wtedy naj- łatwiej też wytworzyć nawyk codziennej, wspólnej zaba- wy po angielsku. • „Prezent na całe życie” – to projekt, który pozwala wło- darzom zainicjować proces wychowywania dzieci w dwu- języczności poprzez obdarowanie rodziców niezbędną wiedzą i materiałami wspierającymi codzienny kontakt z językiem . • Włodarze często dołączają do prezentu list gratulacyj- ny, który zawiera treści wprowadzające w ideę wspól- nego budowania dwujęzycznej przyszłości każdego dziecka. • Proces ten może być wspierany przez regularne grupo- we zabawy w lokalnych bibliotekach, domach kultury, klubach malucha, itp., jeszcze zanim dziecko pójdzie do żłobka czy przedszkola . Takie działania wpływają na umocnienie więzi społecznych, proces socjalizacji ma- łych dzieci oraz wzrost czytelnictwa w przypadku spotkań odbywających się w bibliotekach. • Bilingwizmm.in. poprawia koncentrację, wpływa na lep- szą podzielność uwagi oraz pamięć (semantyczną i epi- zodyczną), pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne . Dwujęzycz- ne dzieci, później też jako dorośli, uzyskują l epsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej . Osiągają również wyższą pozycję społecz- ną i materialną oraz – co chyba najważniejsze – cieszą się lepszym zdrowiem. Warto podkreślić, iż dwujęzyczność opóźnia o 5–6 lat skutki chorób Alzheimera i Parkinso- na, zapobiega demencji . 37 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl WDROŻENIE Koordynatorzy / Szkolenia / Certyfikacja placówek Klub Domowych Ekspertów / Współpraca z samorządami 03 POMOCE DYDAKTYCZNE Uniwersalny kurs i tworzenie kontekstu Wyposażenie uzupełniające 02 IDEA Wizja i misja / Korzyści / Metoda 01
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5