Katalog online Dwujęzyczne Dzieci 2020
W pierwszych latach życia dziecka zachodzą wszystkie naj- ważniejsze procesy akwizycji językowej . W okresie tym – zwa- nym okresem szczególnej wrażliwości językowej – „działają” spe- cyficzne „mechanizmy przyswajania języka”, dzięki którym mózg dziecka efektywnie gromadzi, przetwarza i organizuje informacje językowe. I to w tym okresie istnieją najbardziej sprzyjające warunki także dla rozwoju kolejnego, czy kolejnych języków. Dzisiaj nikt już nie poddaje w wątpliwość, że zdolność nabywania języka/języków jest cechą człowiekowi wrodzoną. Istnienie wro- dzonego wyposażenia językowego nie wystarcza jednak do tego, aby dziecko nauczyło się mówić (świadczą o tym tragiczne przy- padki „wilczych dzieci”). W procesie rozwoju językowego decydu- jącą rolę odgrywa środowisko dziecka, które dostarcza mu bodź- ców do rozwoju. Im lepszej jakości są owe bodźce, tym sprawniej przebiega rozwój językowy. W sprzyjających warunkach dla rozwoju obydwu języków, szcze- gólnie w przypadku, kiedy rodzina i dalsze otoczenie dziecka, a tak- że samo dziecko, posiada pozytywne nastawienie do dwujęzyczno- ści, do obu języków i kultur, każde dziecko, niezależnie od swych predyspozycji, czy tzw. „zdolności językowych”, może osią- gnąć poziom dwujęzyczności funkcjonalnej, a nawet rozwinąć pełną, zrównoważoną kompetencję bilingwalną . Jednakże na dwujęzyczność należy spoglądać nie tylko przez pryzmat wysokiej kompetencji w zakresie drugiego języka. Dwu- języczność może i powinna być rozumiana i rozpatrywana jako swoista inwestycja w dobrą przyszłość dziecka , jako proces, który niezależnie od swojego końcowego wyniku, ma bardzo pozytywne skutki dla dziecięcego rozwoju. Bowiem wczesny in- tensywny kontakt z drugim językiem w sytuacji, w której dzieci w wieku przedszkolnym w swoim kraju ojczystym rozpoczynają naukę tego języka: • bardzo korzystnie wpływa na rozwój ich pierwszego języka; • wpływa pozytywnie także na ich rozwój poznawczy (rozwój my- ślenia); • stwarza dobre podstawy nabywania w przyszłości kolejnych ję- zyków; • przyczynia się do rozwoju otwartych postaw społecznych dzie- ci, ich otwartości i tolerancji wobec różnych społeczności i kul- tur – jednym słowem cech, które w dzisiejszym świecie należą do najważniejszych i najcenniejszych wartości edukacyjnych. Aby wczesne nauczanie języka drugiego odniosło pożądane skutki, muszą znaleźć w nim zastosowanie podstawowe za- sady wychowania dwujęzycznego, wśród których można wy- mienić m.in. : • połączenie działania językowego i nie-językowego, czyli uwzględnienie dziecięcej potrzeby i zdolności uczenia się po- przez własną aktywność, rozwiązywanie problemów i zabawę, umożliwienie właściwego dzieciom uczenia się wszystkimi zmy- słami i całym ciałem; • autentyczność wypowiedzi formułowanych w drugim języku, czyli użycie ich w funkcji środka komunikacji, interakcji i repre- zentacji wiedzy, a jednocześnie dostosowanie stopnia trudności wypowiedzi do możliwości poznawczych dzieci; • tworzenie kontekstu sytuacyjnego dla użycia drugiego języka i prezentowanie form językowych zawsze w sytuacjach w pełni zrozumiałych dla dzieci, tak aby miały one możliwość samo- dzielnego rekonstruowania ich znaczenia; • ustną interakcję między osobami dorosłymi i dziećmi – rozwi- janie najpierw sprawności ustnych – rozumienia wypowiedzi i mówienia – początkowo naśladowczego, później także kre- atywnego, a jednocześnie koncentrację na treści, a nie na for- mie wypowiedzi; • szerokie wykorzystanie elementów muzycznych i fantazyjnych oraz stworzenie dzieciom możliwości doświadczenia i poznania świata poprzez spotkanie z drugim językiem i drugą kulturą. Materiały dydaktyczne Międzynarodowego Programu Po- wszechnej Dwujęzyczności doskonale realizują te zasady. Prof. UW dr hab. Magdalena Olpińska-Szkiełko Uniwersytet Warszawski Wydział Lingwistyki Stosowanej O DWUJĘZYCZNOŚCI Z NAUKOWEGO PUNKTU WIDZENIA 2 infolinia: (+48) 22 290 44 33 info@dwujezycznedzieci.pl https:// youtube.com/DwujezyczneDzieci https://www.facebook.com/dwujezycznedzieci Wsparcie merytoryczne:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5