MODUŁ III 3 h – od 158 PLN brutto/1 os. Podmiotowa triada edukacji włączającej – procesy włączania w kontekście współuczestnictwa ucznia, nauczyciela i rodzica. WSTĘP Sojusz i współpraca całej społeczności szkolnej przy efektywnym wsparciu udzielanym ze strony powołanych do tej funkcji podmiotów i instytucji jest warunkiem koniecznym dla prawidłowej organizacji i budowania środowiska włączającego – dostępnego dla każdego ucznia. Uczniowie, rodzice, nauczyciele w edukacji inkluzyjnej to najważniejsze podmioty procesu inkluzji. ZAGADNIENIA 1. Rola nauczyciela w procesie inkluzji – wiedza, umiejętności i postawy. 2. 2 Projektowanie działań wspierających ucznia i jego rodzinę – praktyczne wskazówki i rozwiązania. 3. Dostosowywania strategii wychowawczych oraz edukacyjnych do zróżnicowanych potrzeb we współpracy ze środowiskiem rodzinnym. 4. Ocenianie w edukacji inkluzyjnej, o czym nauczyciel powinien pamiętać oceniając i wspierając ucznia w planowaniu rozwoju – realizacja celów oceniania, formułowanie wymagań. 5. Ocenianie kształtujące jako ocenianie wspierające uczniów – od procesu do efektu. 6. Rodzice a edukacja włączająca – oczekiwania, obawy, korzyści ze współpracy. 7. Jak rozmawiać z rodzicami o edukacji włączającej, czyli o budowaniu efektywnej współpracy a kultura włączania. 8. Kompetencje przyszłości, start w dorosłość, funkcjonowanie na rynku pracy uczniów a założenia edukacji włączającej. 9. Nauczyciel i jego rola we wdrażaniu założeń edukacji włączającej – praktyczne wskazówki i rozwiązania ułatwiające proces włączania dzieci i uczniów. MODUŁ IV 3 h - od 158 PLN brutto/1 os. Praca z klasą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych, czyli procesy indywidualizacji w nowej odsłonie praktyki szkolnej. WSTĘP Każdy uczeń to odrębny, wyjątkowy podmiot, który powinien być traktowany w sposób holistyczny, a zarazem spersonalizowany. Jak pełnić w tej sytuacji rolę nauczyciela, który na co dzień stawia czoło wciąż nowym wyzwaniom? Jak zorganizować, zaplanować pracę w klasie o zróżnicowanym poziomie wiedzy i umiejętności? Jak SKUTECZNIE pracować z grupą lub klasą na różnych poziomach? To wiele pytań, które nie znajdą jednej właściwej odpowiedzi – potrzebna jest weryfikacja warsztatu pracy oraz przyjętych założeń dydaktycznych. ZAGADNIENIA 1. Rola nauczyciela w klasie zróżnicowanej i sposoby indywidualizowania nauczania na lekcji w różnych aspektach. 2. Klasa o zróżnicowanym poziomie w aspekcie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym. 3. Indywidualizacja nauczania w praktyce – dostosowanie wymagań i uniwersalne projektowanie. 4. Korzyści dla uczniów, wynikające z uczenia się w grupie o zróżnicowanym poziomie. 5. Bariery indywidualizacji nauczania oraz sposoby ich pokonywania. 6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami w klasie zróżnicowanej – praktyczne wskazówki i dobre praktyki. 7. Praca wychowawcza w klasie zróżnicowanej kulturowo przed, w trakcie i po przyjęciu ucznia cudzoziemskiego. 8. Przykłady dobrych praktyk – klasa o zróżnicowanym poziomie wiedzy i umiejętności na różnych etapach edukacyjnych. SZÓSTKA DLA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ – SZKOLNY ORGANIZATOR EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ 8 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5