MODUŁ I 3 h – od 158 PLN brutto/1 os. ABC edukacji włączającej, czyli o dostępnej szkole/przedszkolu w pigułce. Najważniejsze założenia edukacji inkluzyjnej oraz ich praktyczne aspekty. WSTĘP Edukacja włączająca łamie stereotyp myślenia, w ramach którego sądzono, że uczniowie z dysfunkcjami powinni być kształceni w szkołach specjalnych lub specjalnie integrowani w oddziałach integracyjnych. W ramach włączania każdy uczeń, bez względu na swoją niepełnosprawność i potrzeby, ma prawo do nauki w szkole ogólnodostępnej. Edukacja włączająca stała się priorytetem polityki oświatowej wszystkich krajów członkowskich OECD, w tym również Polski. ZAGADNIENIA 1. Szanse i wyzwania edukacji włączającej, czyli inkluzyjnej. 2. Wdrażanie założeń edukacji włączającej na świecie i w Polsce – doświadczenia. 3. Praca w zróżnicowanej grupie/klasie. 4. Tworzenie pozytywnego klimatu w grupie/klasie w przedszkolu/w szkole. 5. Uczeń, rodzic, nauczyciel w edukacji inkluzyjnej jako współuczestnik procesu włączania. 6. Jak rozmawiać z rodzicami o edukacji włączającej, jak ich przekonać do edukacji inkluzyjnej? 7. Współpraca różnych środowisk oraz podmiotów na rzecz inkluzji. 8. Efekty procesu integracyjnego i włączającego a podstawowe założenia edukacji inkluzyjnej. 9. Edukacja włączająca – analiza dobrych praktyk i wartościowych rozwiązań. MODUŁ II 3 h – od 158 PLN brutto/1 os. Szkolna i przedszkolna ocena/diagnoza funkcjonalna – założenia, zadania, narzędzia z uwzględnieniem etapu edukacyjnego. WSTĘP Nowatorstwo perspektywy w podejściu do dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma polegać na przejściu od modelu medycznego do modelu biopsychospołecznego. Wieloaspektowość tego modelu stanowi rdzeń diagnozy funkcjonalnej, która rozumiana ma być jako dynamiczny i całościowy proces rozpoznawania potrzeb dziecka i ewentualnych źródeł i barier w jego rozwoju. Umożliwi to opracowanie i realizację optymalnego wsparcia, podlegającego na stałej ocenie i ewaluacji. ZAGADNIENIA 1. Pojęcie niepełnosprawności – od modelu medycznego do biopsychospołecznego. 2. Czym jest klasyfikacja ICF, czyli Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – podstawowe informacje. 3. Diagnoza funkcjonalna, czyli o wielowymiarowości procesu rozpoznawania potrzeb i możliwości uczniów. 4. Zadania diagnostyczne nauczyciela a diagnoza/ocena funkcjonalna. 5. Charakterystyka i zastosowanie ICF w procesie szkolnej oceny funkcjonalnej. 6. Znaczenie szkoły/przedszkola w procesie oceny funkcjonalnej uczniów. 7. Przebieg procesu oceny funkcjonalnej w placówce edukacyjnej. 8. Narzędzia rekomendowane w procesie oceny funkcjonalnej. 9. Monitoring i ewaluacja w procesie szkolnej oceny funkcjonalnej. SZÓSTKA DLA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ – SZKOLNY ORGANIZATOR EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl 7
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5