Katalog Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2023/2024

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA JAKO STRATEGIA ROZWOJU KAŻDEJ SZKOŁY I PRZEDSZKOLA (wprowadzanie metodyczne do tematyki, autor: Anna Stalmach-Tkacz – ekspert edukacji włączającej oraz nowych rozwiązań prawnych w oświacie) W środowisku oświatowym temat edukacji włączającej wciąż wzbudza wiele emocji i prowadzi do ważnych dyskusji oraz analiz. W jaki sposób przemodelować pracę ogólnodostępnej szkoły lub przedszkola, aby sprostać nowej koncepcji edukacji? Jak uniknąć utopijnych zasad i odrealnionych pomysłów, które tylko komplikują pracę z uczniem i generują kolejne dokumenty? Na te oraz inne pytania odpowiedzi poszukują prawie wszyscy, którzy zetknęli się ze szczegółami dotyczącymi inkluzyjnego modelu polskiej szkoły i przedszkola. Szkoła dostępna to szkoła, która nie musi niczego integrować – to miejsce gotowe na przyjęcie każdego ucznia z jego indywidualnymi potrzebami. Więcej informacji i materiałów można znaleźć na platformie www.eduskill.pl AUTODIAGNOZA – rozpoznanie i przeanalizowanie funkcjonowania placówki oraz warunków i procesów, jakie mają w niej miejsce pod kątem wskaźników dotyczących modelu budowania dostępności. ETAP 1 PRZYGOTOWANIE PLANU DZIAŁAŃ – strategii rozwoju z uwzględnieniem podziału zmian na konieczne i pożądane. Plan działań uwzględnia minimum 4 obszary dostosowania wg schematu poniżej. ETAP 2 REALIZACJA I WSPARCIE – Włączenie do procesu wdrażania zmian eksperta wspomagającego, który będzie wspierał kadrę pedagogiczną oraz dyrektora. ETAP 3 PROWADZENIE EWALUACJI W PROCESIE – formatywna, po każdym etapie wprowadzanie zmian – ewaluacja sumatywna. ETAP 4 ETAPY PRZYGOTOWANIA SZKOŁY/PRZEDSZKOLA do wdrożenia MODELU EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ Każdy z obszarów wymaga analizy i głębszego zastanowienia się nad tym co powinniśmy, a co możemy zrobić, aby zacząć wprowadzanie zmiany. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że edukacja włączająca nie zadzieje się sama i nie jest zadaniem tylko dla specjalistów. Dotyka m.in.: odpowiedniego przygotowania środowiska – ławki, stoliki, szafki, miejsca odpoczynku, dostępność do wszystkich sprzętów oraz przestrzeni, np. szatni, sali gimnastycznej, gabinetów, odpowiednie przygotowanie korytarzy, miejsc relaksu, integracji, wyciszenia. Równie ważne jest dostosowanie programów nauczania, procesów oceniania, planowanie procesów edukacyjnych i wychowawczych, udzielanie indywidualnego i grupowego wsparcia, modyfikacja metod i form nauczania, zdolności do pracy na różnych poziomach w czasie lekcji lub zajęć z wykorzystaniem odpowiednio dobranych środków i pomocy dydaktycznych oraz narzędzi cyfrowych. Realizując założenia edukacji włączającej dostosowujemy dostępność szkoły lub przedszkola w kilku obszarach. 2 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5