PLAN DALTOŃSKI 2021 Moje Bambino
Na tablicy znajdują się imiona wszystkich dzieci z grupy oraz wy- kaz poszczególnych zadań, jakie należy wykonać w tygodniowym przedziale czasowym. Tablica zadań w przejrzysty sposób pokazuje więc: kto, co i kiedy ma zrobić. Przy tablicy zadań dzieci znajdą również materiały oraz instrukcje potrzebne do wykonania swojej pracy. Jeśli jest to np. praca plastyczna, w pobliżu znajdzie się in- strukcja do niej, a dziecko zdecyduje kiedy i w jakim tempie ją wy- kona. Prac plastycznych nie wykonuje się zbiorowo przez całą klasę, „pod dyktando” nauczyciela. W grupie przedszkolnej dzieci, za pomocą magnesu czy kolorowego znaczka, jedynie zaznaczają kolorem dzień wykonanej pracy (we- dług kolorów dni tygodnia wiszących na ścianie w sali). Im mniejsze dzieci, tym więcej powinno być wizualnych informacji, na czym ma polegać wykonanie zadania. Można w tym celu przygotować dodatkowe miejsce, w którym zebrane będą piktogramy, oznacza- jące poszczególne zadania z tablicy wraz z wyjaśnieniami, na czym one polegają. Dla młodszych grup wiekowych można wprowadzić tablicę z piktogramami „kącików”, w których będą pracować, oraz znaczkami dzieci, wskazującymi zespół, do którego należeć będą w czasie wykonania zadania. Ponadto dziecko otrzymuje indywi- dualną kartę z piktogramami kącików (zadań). Po skończonej pracy zakreśla na niej właściwe okienko, dotyczące określonego tematu, np. w danym tygodniu dziecko ma wykonać pracę plastyczną we- dług wzoru, pracować w kąciku konstrukcyjnym, wykonać pracę manualną – wycinanie, wykonać pracę graficzną – kreślenie, do- świadczać, np. dobierać zestaw kluczy do przygotowanych zamków – kłódek itp. Oczywiście liczba i typ kącików (zadań) zależy od po- trzeb grupy. Dzięki korzystaniu z tablicy zadań, nauczyciel ma stały ogląd sytu- acji. Wie ile dzieci wykonało już swoje zadania, a ile jeszcze ich nie zrobiło. Pracując z tablicą, dzieci używają dwóch magnesów w tym samym kolorze (czerwonym) do różnych kategorii czynności. Pierwszy to magnes planowania (np. pisanie wykonamw poniedzia- łek), drugi natomiast to magnes wykonania (np. pisanie wykonałem zgodnie z planem, czyli w poniedziałek) . Jeśli dziecko nie zrobiło zadania w zaplanowanym terminie, powinno użyć magnesu w in- nym kolorze. Poniedziałek i piątek są dwoma ważnymi dniami w tygodniowym planie pracy. Wówczas odbywają się swego rodzaju „narady klaso- we”, podczas których poruszane są wszystkie zagadnienia związane z zadaniami. W poniedziałek omawiamy wszystkie zadania zapla- nowane na nadchodzący tydzień, zarówno pod kątem celów, jak i sposobów wykonania. W piątek jest czas na dyskusję na temat naszego planowania i refleksję dotyczącą wykonania zadania – czy mieliśmy z tym problem, czy nie, czy prosiliśmy o pomoc, czy też potrafiliśmy sobie z danym zadaniem poradzić sami. W piątek po- dajemy i wyjaśniamy powody zmiany terminu wykonania zadania, o ile taka sytuacja miała miejsce, oraz zastanawiamy się, jak temu zaradzić w przyszłości. Na podstawie tablicy zadań, na etapie szkolnym, tworzone są karty planowania, które każde z dzieci dostaje do rąk, a rodzicom przesy- ła się je e-mailem do wiadomości. Pomaga to w późniejszych roz- mowach, dotyczących zajęć w danym tygodniu, bo poza tematem, na kartach zamieszczamy też zagadnienia tzw. NaCoBeZu (pojęcie z oceniania kształtującego) oraz samoocenę dziecka. Wprowadzając tablicę zadań w przedszkolu istnieje możliwość używania dwóch magnesów lub innego sposobu planowania, uzgodnionego wspólnie z dziećmi. Ważne jest jednak to, aby dziecko nabyło tę umiejętność, czyli odpowiedzialność za swoje plany. Często wpływ na sposób pracy z tablicą ma wiek dziecka. Nie zawsze bowiem dzieci w wieku 4–5 lat poradzą sobie z pełną i samodzielną jej obsługą. Tablica zadań musi wisieć na wysokości wzroku dziecka i być dostępna na tyle, aby wszelkie zmiany dziecko mogło nanosić na niej samodzielnie. Narzędziem nierozerwalnie związanym z tablicą zadań jest instrukcja. Pracując z tablicą, dzieci używają dwóch ma- gnesów w tym samym kolorze – pierwszy to magnes planowania (np. pisanie wykonam w poniedziałek), drugi natomiast to magnes wykonania (np. pisanie wykonałem zgodnie z planem, czyli w poniedziałek). Tablica zadań w przejrzysty sposób pokazuje kto, co i kiedy ma zrobić. Podane ceny są cenami brutto, zawierają 23% podatku VAT. 9 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5