PLAN DALTOŃSKI 2021 Moje Bambino
wym. 25 x 15 x 50 cm Wykonany z lakierowanej sklejki. Sygnalizator (118218) Sygnalizator służy nauczycielowi w niewerbalnej komuni- kacji z dziećmi. Pozwala w widoczny sposób (za pomocą obręczy) zaznaczyć formę aktywności dzieci podczas zajęć. Poszczególny kolor stanowi pewnego rodzaju kod: czerwony – dziecko pracuje samodzielnie w ciszy, żółty – dzieci pracują w parach lub w grupach, a jeżeli wcześniej miało jakieś pytanie lub zadanie, którego nie było w stanie rozwiązać, mogło w tym czasie zapytać kolegów, zielony – teraz to czas pracy z nauczycielem. Sygnalizator umiesz- czony w podstawie można postawić na biurku, szafce, ale również można zawiesić go na ścianie. Spośród wielu pomocy daltońskich, sygnalizator jest jedną z tych, od których nauczyciele zaczynają, wdrażając w swojej pracy pedagogikę planu daltońskiego. Oczywiście ta pomoc dydaktyczna nie musi być kupiona, jako gotowy produkt. Może być wykonana własnoręcznie z dostępnych materiałów takich jak: karton, kolorowy papier itp. Najczę- ściej nauczyciel wykorzystuje tę pomoc w ten sposób, że przed przeczytaniem instrukcji do zadania, umieszcza na kolorowym polu specjalny pierścień, zaznaczając aktualnie obowiązującą formę pracy. Czerwone światło w planie daltońskim oznacza samodzielną pracę ucznia. Wyraźnie zasygnalizowanie, że teraz pracujemy samodzielnie, daje szansę dzieciom, które mają kłopoty z koncentracją uwagi na wysłuchaniu polecenia, nauczenia się tego. Odroczona uwaga, czyli włączone czerwone światło oznajmiające, że pracujemy samodzielnie wyhamowuje u dzieci potrzebę szybkiego zgłaszania się do odpowiedzi i zadawania pytań, co zwiększa koncentrację na zrozumieniu komunikatów ze strony nauczyciela. Wykorzystując metodę odroczonej uwagi, dajemy dziecku możliwość samodzielnego stawie- nia czoła zadaniu. Zegar daltoński (036048) Ten nietypowy zegar pozwala zrozumieć dzieciom długość upływającego czasu. Kiedy mówimy do dziecka: „masz na to: 5, 10 czy 15 minut”, możemy być pewni, że nie rozu- mie ono, jak długo ma daną czynność wykonywać. Zegar ze specjalną tarczą i mechanizmem pozwala zilustrować dzieciom przedział czasowy: 5-, 10-, 15- i 30-minutowy. Podczas pracy określamy „czerwony, zielony, niebieski czy żółty czas” na wykonanie zadania, ustawiając ręcznie wska- zówkę na początku odpowiedniego koloru. To chyba najbardziej uniwersalna pomoc daltońska, czyli taka, której zalety można z powodzeniem wykorzystywać nie tylko w placówkach daltońskich. Czym jest zegar daltoński i po co go wprowadzamy? Zjawisko czasu, jego upływu, pojęcia długości trwania odcinków czasu, tj. „minuta”, „kwadrans”, „pół godziny” – są dla maluchów jednymi z trudniejszych. Z podobny- mi trudnościami przyswajają pojęcia „jutro”, „pojutrze”, „wczoraj”. Jak skonstruować zegar daltoński? Potrzebujemy tarczy zegara, na której zaznaczamy kolorem odcinki czasu: 5, 10, 15, 30 minut – tak jak jest to na rysun- ku obok i usuwamy wskazówkę godzinową. Wprowadzając jakieś polecenia lub zapowiadając czynność, która będzie trwała np. 5 minut, umieszczamy wskazówkę na godzinie 12 i uruchamiamy zegar, dzięki czemu dzieci mogą obser- wować upływający czas. Musi on być umieszczony w miej- scu widocznym dla każdego dziecka. Dodatkowo, zwróćmy uwagę, aby było to miejsce na tyle dostępne, by dyżurny, odpowiedzialny w danym dniu za pilnowanie czasu, mógł później sam wykonać czynność, pokazaną na początku przez nauczyciela. Pamiętajmy, że, jak z każdą wprowadza- ną pomocą edukacyjną, tak i z zegarem zapoznajemy się stopniowo. Musimy mieć pewność, że pojęcie upływa- jącego czasu zostało zrozumiane i dzieci mogą już same określić, ile czasu muszą poświęcić na wykonanie zapla- nowanej przez siebie czynności. Umiejętność planowania czasu pracy jest kompetencją niezbędną do prawidłowego funkcjonowania w dorosłym życiu, a w nauczycielskim wręcz kluczową. Wiedzieć o tym powinni zwłaszcza młodzi nauczyciele, którzy przygotowując się do poprowadzenia swoich pierwszych lekcji, staną przed pytaniami, ile czasu muszą przeznaczyć na realizację działań zaplanowanych z klasą. Oczywiście odpowiedzi zależeć będą również od konkretnej grupy dzieci, z jakimi przyszło im pracować. Podkreślić należy jednak, że prawidłowa ocena czasu, jaki musimy przeznaczyć na poszczególne etapy lekcji, często decyduje o jej powodzeniu. Ma ona również istotne znaczenie, gdy prowadzimy lekcję pod okiem wizytatora lub dyrektora. średnica 36 cm produkt wymaga baterii 69 90 PLN 119 90 PLN Czasomierz, który wydaje dźwięk ostrze- gawczy informujący o zakończeniu zadania. Głośność można regulować. Można go wyko- rzystywać do zadań indywidualnych lub gru- powych. Nie wydaje odgłosu tykania. • wymagana 1 bateria AA (brak w zestawie) 269 90 PLN 259 90 PLN 339 90 PLN Duży zegar z dźwiękiem (613005) • wym. 30 x 30 cm Zegar z dźwiękiem (613003) • wym. 18 x 18 cm Zegar z dźwiękiem biały (613006) • wym. 14 x 18 cm praca z nauczycielem praca w parach/grupach praca samodzielna Podane ceny są cenami brutto, zawierają 23% podatku VAT. 5 infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5