PLAN DALTOŃSKI 2021 Moje Bambino

Daltońskie pomoce edukacyjne Pedagogika planu daltońskiego to koncepcja nakierowana na potrzeby dziecka. Mówi się, że to filozofia – my- ślenie o dziecku poprzez pryzmat filarów samodzielności, odpowiedzialności, współpracy oraz refleksji. Nic w zasadzie więcej nie trzeba! Często jednak podczas szkoleń pada pytanie: kiedy zacząć mówić o pomocach i gdzie je zawiesić? Nie bez powodu informację o narzędziach zostawiam sobie na koniec. Na początek proponuję zastanowić się: dlaczego pragnę pracować według koncepcji planu daltońskiego? To pytanie należy sobie zadać wielokrotnie i za każdym razem szukać innych odpowiedzi. Z tak zebranych danych należy odszukać tę odpo- wiedź, która rzeczywiście najbardziej do mnie pasuje. Kiedy wiemy już dlaczego, zastanówmy się po co?W jaki sposób wpłynie to na mój warsztat pracy, na moje dzieci, placówkę, w której pracuję – czy to co obecnie robię jest spójne z koncepcją nurtu nowego wychowania wwersji Helen Parkhurst? Kiedy mamy już gotowe odpowiedzi na dwa pierwsze pytania, zastanówmy się, jak, czyli za pomocą jakich dzia- łań doprowadzę swoich podopiecznych do celu? Czy rzeczywiście potrzebuję takich, a nie innych pomocy? Jakie cechy powinna zawierać pomoc daltońska? To, co najważniejsze, to powinna: – być zawieszona na wysokości wzroku dziecka, – zawierać elementy samokontroli, aby jej użytkownik miał odpowiedź, czy to co zrobiłem, zrobiłem dobrze, – być wykonana z trwałych elementów, ponieważ będzie używana przez dzieci, a nie przez nauczycieli – posiadać jasną instrukcję użytkowania, – ułatwiać tworzenie dobrze zorganizowanej przestrzeni, – zawierać czytelne wizualizacje, które są użytkowane jedynie w procesie wdrażania danej kompetencji, – ułatwiać wdrażanie filarów daltońskich w działaniu, – wzbudzać refleksję. Analizując parę z przytoczonych cech daltońskich materiałów można zadać sobie pytanie – jaka pomoc może spełniać te warunki? 2  infolinia: 801 577 544  www.mojebambino.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5