Katalog online Laboratoria Przyszłości
MODUŁ JAKOŚĆ POWIETRZA Badanie zanieczyszczeń pyłowych Niniejszy moduł ma dwa cele. Pierwszym z nich jest przybliżenie uczniom tematu zanieczyszczeń po- wietrza, w tym głównie zanieczyszczeń pyłowych, które mogą oni badać za pomocą sprzętu zawartego w zestawie. Drugi cel to zapoznanie uczniów z tech- niką przeprowadzania pomiarów oraz metodami zbierania i analizowania danych (rozwój kompe- tencji cyfrowych). Ponadto zestaw stanowi bardzo dobre wprowadzenie do pracy z mikrokontrolerem – w tym wypadku z płytką micro:bit. Doświadczenia zostały tak skonstruowane i opisane, aby z każdym następnym eksperymentem uczniowie robili krok w stronę lepszego rozumienia tematu jakości powietrza. Stopniowo odsłaniamy kolejne jego warstwy, tak by nie przytłoczyć młodych ekspe- rymentatorów złożonością omawianej problematyki (np. wielością zmiennych wpływających na wyniki pomiarów). Każde doświadczenie kładzie nacisk na nieco inny aspekt badań i rozwija różne kompe- tencje związane z pracą metodą badawczą. W jed- nym z nich pokazujemy, na czym polegają błędy pomiarowe (mogą one wynikać z zastosowania nie- dokładnych narzędzi pomiarowych, nieodpowiedniej techniki pomiarów lub niewłaściwego sposobu zaplanowania badania), podpowiadając tym samym, jak zaplanować obserwację, żeby była rzetelna, a jej wyniki wiarygodne. W innym doświadczeniu zwraca- my uwagę na złożoną naturę powszechnie dostęp- nych informacji dotyczących jakości powietrza oraz konieczność ich interpretacji w szerszym kontekście. Problematyka jakości powietrza i dbałości o śro- dowisko, w którym żyjemy, jest niezwykle ważna i aktualna. W prezentowanym tu Module wyjaśniamy krok po kroku, jakie czynniki wpływają na jakość powie- trza, szczególnie dokładnie omawiając zanieczysz- czenia pyłowe PM2,5 oraz PM10. Poruszamy w nim najbardziej obecne w przestrzeni publicznej wątki, odnosimy się do nich, weryfiku- jemy informacje i pogłębiamy je merytorycznie, inspirujemy do dyskusji. Co to znaczy, że jakość powietrza jest zła? Czy smog za naszym oknem to ten sam smog, który utrzymywał się w Londynie w latach 50. XX wieku? Skąd biorą się zanieczysz- czenia pyłowe i co kryje się pod pojęciem niskiej emisji? Dlaczego drobiny unoszące się w powietrzu wpływają negatywnie na organizmy żywe? Na te i podobne pytania odpowiadamy w tekście o zanie- czyszczeniach powietrza w Polsce oraz w wyjaśnie- niach merytorycznych do doświadczeń. Pod każdym doświadczeniem znajdują się opisy umieszczone w dwóch odrębnych sekcjach: w pierwszej tłuma- czymy zjawisko od strony jego procesów fizycznych lub chemicznych („Wyjaśnienie obserwowanego zjawiska”), w drugiej ukazujemy związek przepro- wadzonego doświadczenia z różnymi aspektami zanieczyszczeń powietrza („Obserwowane zjawisko a zanieczyszczenia powietrza”). Moduł Jakość Powietrza skierowany jest przede wszystkim do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych klas VI–VIII, ale można z nim też pracować w szkołach ponadpodstawowych. Będzie przydatny na lekcjach przedmio- tów przyrodniczych przy omawianiu zagadnień związanych z zanieczyszcze- niami powietrza, a także podczas zajęć z informatyki – jako narzędzie wprowa- dzające do programowania. Oswojeniu się z tym ostatnim tematem sprzyja rozbudowana „Instrukcja obsługi płytki micro:bit krok po kroku”. Produkt na licencji Centrum Nauki Kopernik Moduł Jakość Powietrza. Badanie zanieczyszczeń pyłowych opracowany został przez Centrum Nauki Kopernik, z inicjatywy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, we współpracy merytorycznej z Polskim Alarmem Smogowym. infolinia: 801 577 544 www.mojebambino.pl Podane ceny są cenami brutto, zawierają 23% podatku VAT. 112
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5