Katalog Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2021/2022
Coraz większa liczba dzieci trafia do poradni, gabinetów terapeutycznych i szkół z nieprawidło - wościami w zakresie rozwoju funkcji słuchowych. Dzieci te dobrze spostrzegają zmiany w natę - żeniu dźwięku (nie mają niedosłuchu), ale procesy przetwarzania słuchowego dotyczące sku - tecznego i efektywnego wykorzystania informacji słuchowej, tj. aktywności neurobiologicznej ośrodkowego układu nerwowego, rozwijają się u nich nieprawidłowo. Zaburzenia te dotyczą nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym sygnałów werbalnych i niewerbalnych. Omawiane funkcje słuchowe odpowiadają za: • lokalizację i lateralizację dźwięku, • rozpoznawanie i rozróżnianie cech dźwięku, • dyskryminacjię słuchową, polegającą na odbieraniu różnic i podobieństw pomiędzy dźwiękami, np: /s/–/sz/,/p/–/b/), • czasowe aspekty słyszenia, dotyczące np. odróżniania dźwięków o różnej długości np. głoski szczelinowe z możliwością ich wydłużenia np. /sz/i zwarto-wybuchowe z brakiem tej możli - wości np./cz/), • rozdzielczość czasową, związaną z analizą głoskową/fonemową, sylabową, czyli percepcją ko - lejności mniejszych elementów w całości np, wyrazie, • maskowanie, gdy dźwięki np. mowy „zlewają się” lub „nachodzą na siebie”, • integrację i porządkowanie w czasie, dotyczące np. syntezy głoskowej/fonemowej lub sy - labowej, czyli składania całości np. wyrazu, z mniejszych elementów językowych: głosek/ fonemów, sylab, Ośrodkowe przetwarzanie dźwięku umożliwia także odbiór sygnału przy występowaniu innych, konkurencyjnych bądź zagłuszających bodźców akustycznych (np. w hałasie). Aby skutecznie prowadzić terapię dzieci z ww. trudnościami, powinniśmy odpowiednio dobrać już samomiejsce pracy. Szczególną uwagę należy zwrócić na jakość bodźców akustycznych w pomiesz - czeniu. Powinniśmy dopilnować, aby poziom hałasu podczas prowadzonych zajęć był jak najmniej - szy. Jeśli istnieje taka potrzeba możemy zastosować panele wyciszające. Wyciszenie i zlikwidowanie pogłosu w pomieszczeniu lub odseparowanie jego części za pomocą dźwiękochłonnych paneli daje uczniowi możliwość lepszego rozumienia i zapamiętywania informacji słuchowych. Na podłodze możemy położyć dywan, który dodatkowo wyciszy nam miejsce pracy. Staramy się tak zorganizo - wać przestrzeń, aby dziecko nie otaczało zbyt wiele przedmiotów, elementówmogących rozpraszać jego uwagę. Jeśli korzystamy z multimedialnych programów do terapii, to najlepszą formą jest takie prowadzenie ćwiczeń słuchowych, aby dziecko jak najwięcej słuchało, a jak najmniej było rozprasza - ne czy też wspierało się elementami wzrokowymi znajdującymi się na ekranie monitora. W każdym takimmiejscu niezbędne do pracy są słuchawki oraz tradycyjne pomoce do ćwiczeń słuchowych. KĄCIK DO USPRAWNIANIA FUNKCJI SŁUCHOWYCH infolinia: 801 577 544 www.insgraf.pl 608 Podane ceny są cenami brutto, zawierają 23% podatku VAT.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5