Katalog Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2021/2022

SALA RELAKSU Najczęstszymi przyczynami zmęczenia, nadmiernego napięcia czy stresu u dzieci są: znaczne zmiany w najbliższym otoczeniu dziecka, wydarzenia związane z prawdziwą lub domniemaną stratą kogoś lub czegoś, trudności w relacjach z rówieśnikami, nad - mierne wymagania otoczenia. Obciążeniem stają się nie tylko zdarzenia negatywne, ale i pozytywne, niosące duży ładunek emocji. Przeżywane na co dzień emocje (lęk, strach, złość, smutek) wymagają odreagowania, a jest to łatwiejsze, gdy dziecko pozna proste ćwiczenia relaksacyjne. Relaksacja to proces wprowadzania organizmu w stan odprężenia, wewnętrzne - go emocjonalnego uspokojenia, który pozwala na uświadamianie sobie własnego ciała, uwalnianie od napięć fizycznych i psychicznych. Polega na rozluźnianiu grup mięśni oraz regulowaniu oddechu. Zajęcia relaksacyjnemożna prowadzić indywidualnie oraz wniezbyt licznej grupie. Tworząc pomieszczenie do relaksacji należy zadbać o to, by było przytulne i ciche, z jak najbardziej ograniczoną ilością rozpraszających bodźców. Ważne jest również odpowiednie oświetle - nie – niezbyt intensywne. Na ścianie warto umieścić fototapetę, np. z motywem lasu, łąki (lub wykorzystać rzutnik z odpowiednim obrazem). Przed rozpoczęciem zajęć pomiesz - czenie powinno zostać przewietrzone. Jeśli pracujemy z grupą dzieci, każde z nichmusi mieć zapewnioną możliwość swobodnego ułożenia ciała na materacu, macie, dużej poduszce czy w hamaku. Do relaksacji wykorzystuje się odpowiednio dobraną muzy - kę, wyciszającą nadmierne emocje, powodującą odprężenie psychiczne i fizyczne, zatem w Sali Relaksu muszą się znaleźć odpowiednio dobrane płyty i sprzęt do ich odtwarzania. Wprzypadku dzieci dobre efekty daje łączenie ćwiczeń relaksacyjnych z wizualizacyj - nymi. Wizualizacja polega na świadomym wykorzystywaniu wyobraźni do rozwiązywania problemów. Prowadzący zajęcia opowiada dzieciom historię, aby wywołać w ich umysłach pozytywny obraz (przedmiotu, miejsca, zdarzenia). Zabawy wizualizacyjne pomagają redu - kować negatywne stany emocjonalne (np. lęk, złość), zwiększają poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości, rozwijają umiejętność koncentracji uwagi, pobudzają wyobraźnię.  infolinia: 801 577 544  www.insgraf.pl 594 Podane ceny są cenami brutto, zawierają 23% podatku VAT.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyNzI5